Фізика є
фундаментальною наукою, яка вивчає загальні закономірності перебігу природних
явищ, закладає основи світорозуміння на різних рівнях пізнання природи й надає
загальне обґрунтування природничо-наукової картини світу. Сучасна фізика, крім
наукового, має важливе соціокультурне значення. Вона стала невід’ємною
складовою загальної культури високотехнологічного інформаційного суспільства.
Фундаментальний
характер фізичного знання як філософії науки й методології природознавства,
теоретичної основи сучасної техніки й виробничих технологій визначає освітнє,
світоглядне та виховне значення шкільного курсу фізики як навчального предмета.
Завдяки цьому в структурі освітньої галузі він відіграє роль базового
компонента природничо-наукової освіти й належить до інваріантної складової
загальноосвітньої підготовки учнів в основній і старшій школах.
Головна мета
навчання фізики в середній школі полягає в розвитку особистості учнів засобами фізики як
навчального предмета, зокрема завдяки формуванню в них предметної
компетентності на основі фізичних знань, наукового світогляду й відповідного
стилю мислення, розвитку експериментальних умінь і дослідницьких навичок,
творчих здібностей і схильності до креативного мислення.
Відповідно до
цього зміст фізичної освіти спрямовано на опанування учнями наукових фактів і
фундаментальних ідей, усвідомлення ними суті понять і законів, принципів і
теорій, які дають змогу:
- пояснити перебіг фізичних
явищ і процесів і з’ясувати їхні закономірності;
- оволодіти основними методами
наукового пізнання;
- охарактеризувати сучасну
фізичну картину світу;
-
зрозуміти наукові засади сучасного
виробництва, техніки і технологій;
- використати набуті знання в повсякденній
практичній діяльності.
Шкільний курс
фізики побудовано за двома логічно завершеними концентрами, зміст яких узгоджується зі
структурою середньої загальноосвітньої школи:
1) в основній школі (7–9 класи)
вивчається логічно завершений базовий курс фізики, який закладає основи
фізичного знання;
2) у старшій школі вивчення
фізики відбувається залежно від обраного профілю навчання.
В основній школі
фізику починають вивчати як окремий навчальний предмет, зміст й вимоги до
засвоєння якого є єдиними для всіх учнів. Урахування пізнавальних інтересів
учнів, розвиток їхніх творчих здібностей і формування схильності до навчання
фізики здійснюється завдяки особистісно орієнтованому підходу, запровадженню
курсів за вибором, проведенню факультативних та індивідуальних занять і
консультацій за рахунок варіативної складової навчального плану. Передбачається
також можливість поглибленого вивчення фізики за спеціальною програмою.
Базовий курс
фізики (7–9 класи) закладає основи фізичного знання: учні опановують суть
основних фізичних понять і законів, оволодівають науковою термінологією,
основними методами наукового пізнання та алгоритмами розв’язування фізичних
задач, у них розвиваються експериментальні вміння й дослідницькі навички,
формуються уявлення про фізичну картину світу. Він ґрунтується на тих знаннях з
основ фізики, які учні отримали на більш ранніх етапах навчання, зокрема на
уроках природознавства в початковій школі і 5 класі, а також на повсякденному
досвіді пізнання навколишнього світу, якого учні набувають у житті.
Таким чином,
завданнями курсу фізики основної школи є:
-
сформувати в учнів базові фізичні знання про явища природи,
розкрити історичний шлях розвитку фізики, ознайомити їх із діяльністю та
внеском відомих зарубіжних й українських фізиків;
-
розкрити суть фундаментальних наукових фактів, основних
понять і законів фізики, показати розвиток фундаментальних ідей і принципів
фізики;
-
сформувати в учнів алгоритмічні прийоми розв’язування
фізичних задач та евристичні способи пошуку розв’язків практичних життєвих
проблем;
-
сформувати й розвинути в учнів експериментальні вміння й
дослідницькі навички, уміння описувати й оцінювати результати спостережень,
планувати й проводити досліди та експериментальні дослідження, здійснювати
вимірювання фізичних величин, робити узагальнення й висновки;
-
розкрити роль фізичного знання в житті людини, суспільному
виробництві й техніці, сутність наукового пізнання засобами фізики, сприяти
розвитку інтересу школярів до фізики;
-
спонукати учнів критично мислити, застосовувати набуті знання
в практичній діяльності, виявляти ставлення до довкілля на засадах екологічної
культури;
-
сформувати в них уявлення про фізичну картину світу, на
конкретних прикладах показати прояви моральності щодо використання наукового
знання в життєдіяльності людини й природокористуванні.
Немає коментарів:
Дописати коментар